De 3 vanligaste misstagen inredare gör i sina texter

Din idealkund vill veta en sak:
 Hur din tjänst, eller produkt, gör deras liv enklare.

Helt enkelt vad du löser för problem. Och för att din kund ska förstå din text och känna sig träffad av det du skriver behöver du ta ett steg bort från dig själv och närma dig kunden. Vad är det de ser? Och framförallt, vad är det de behöver?

1. Du pratar om din kund. Inte med din kund.

Har du tänkt på att det är stor skillnad på att prata om din kund och med din kund?

Du behöver våga kliva in i kundens huvud och känna den personens känslor. Då kan du skapa en känsla av dialog och personlig kontakt istället för att du berättar om dig själv och kunden ska lyssna. Det i sin tur gör att kunden känner sig sedd och förstådd.

Och det är den lilla detaljen som är avgörande för att bygga förtroende och intresse för dina tjänster.

När du skriver exempelvis:
”Blev inte soffbordet som du tänkt dig den här gången heller?”

eller

“Är det redan dags att måla och du har glömt att jämföra färgproverna?”

Kliver du rakt in i kundens huvud. Meningarna väcker nyfikenhet, skapar igenkänning och förklarar att du löser deras problem. Utan att du behöver säga det rakt ut. Kunden får en känsla av att du vet vad hon eller han står inför och kommer automatiskt vända sig till dig för råd nästa gång också.

2. Du lider av substantivsjukan.

Huh, vad är det för något? Det är precis som det låter. När du använder många substantiv. Så att din text blir tung och svårläst. Och opersonlig.

Istället för att skriva:
”Vi erbjuder hjälp med inredning inför försäljning.”

Bör du välja ett mer aktivt och engagerande språk:
”Vi inreder ditt hem till ett högre slutpris på Hemnet.”

Genom att minska antalet substantiv och använda fler verb gör du texten mer livlig, lättläst och aktuell. Ett aktivt språk engagerar nämligen läsaren och gör det lättare att förstå vad du faktiskt erbjuder.

Lyckas du dessutom kombinera det med din personliga tonalitet kommer du särskilja dig ännu mer från dina konkurrenter.

Och som ett extra litet tips:
Om du hade tänkt skriva “När det gäller..” så kan du plocka väck det på en gång. Det är en rad ord som säger absolut ingenting. Utfyllnad helt utan funktion.

Skriver du exempelvis “När det gäller inredning, hjälper jag dig med…” krånglar du till språket helt i onödan. 

Skriv istället precis som det är.

”Jag hjälper dig med …”

3. Du säljer inte vad du tror att du säljer.

Nu har vi kommit till det sista och allra vanligaste misstaget. Att det du tror att du säljer inte alls är vad du säljer.

Låt mig förklara.

Du skriver att du erbjuder inredningstjänster.

Och det är ju helt sant.

Men det du säljer är egentligen mycket större än så.

Kanske hjälper du dina kunder att förverkliga sina inredningsdrömmar? Styla deras hem till ett högre sutpris på hemnet? Inreder vardagsrum med plats att skapa minnen tillsammans med hela familjen? Designar kontor för ett bättre välmående på jobbet?

Det handlar om att sälja resultatet och känslan som dina tjänster ger. Inte den råa faktan om vad tjänsten är. Genom att betona hur dina tjänster förbättrar kundens liv skapar du en starkare önskan om att anlita dig.

Och svårare än så behöver det inte vara. Se över dina texter och kombinera tipsen med varandra så lovar jag att ditt erbjudande kommer bli ännu tydligare.

Hej, det är jag som är Elin.

Jag hjälper inredare och stylister att skriva text som engagerar och konverterar. Så att dina läsare blir till betalande kunder.

Visste du att rätt ord på rätt plats kan vara det som får dina tjänster att sälja eller inte. Nyfiken på hur jag kan hjälpa dig? Släng iväg ett hej till elin@ucreations.se. Det är dags att dina texter tar plats och blir lästa.