Du är inte som alla andra. Ditt företag erbjuder något mer än dina konkurrenter. Ni är inte stelbenta och tråkiga. Ni är flexibla och inspirerande.
Ser du hur många negationer som användes i inledningen av den här texten. Flera av dem helt onödiga och faktiskt rent av dåliga för budskapet. Ett av de största misstagen du kan göra när du skriver dina texter är att berätta vad du inte är och inte kan. Lägg istället fokus på vad du är. Och vad du kan göra för kunden.
Negationer är ord som förnekar något. Alltså ord som exempelvis inte, aldrig, inget, ingen, utan att.
Negationer bidrar till att sätta den delen av en mening som du inte vill ska vara fokus i just det – fokus. Att skriva “vi är inte…” drar uppmärksamheten till vad ni inte är. Till råga på allt? Läsaren tänker att dina konkurrenter har något som du inte har och väljer i värsta fall dem. Du blir alltså jämförd med dina konkurrenter utan att du har bett om det.
Så vad gör negationer med ditt budskap?
Precis på samma sätt som vi gillar positiva känslor säljer också ett positivt språk bättre än ett negativt sådant. Därför är det alltid smart att undvika negationer så långt det går. Du låter dessutom mer självsäker när du pratar om vad du kan snarare än det du inte kan. Och det i sin tur leder till att läsaren får ett större förtroende för dig.
Låt oss titta på några exempel. Med och utan negationer.
Vi är inte som andra inredningsföretag. Vi är personliga och flexibla.
Hur ser det utan utan negationer?
Vi är ett personligt och flexibelt inredningsföretag med fokus på styling inför bostadsförsäljning.
Missa inte vårt webinar “Såhär färsätter ett haroniskt hem.
Och utan negationer
Kom ihåg att anmäla dig till vårt webinar “Färgsättning för harmoniska hem.
Vi kompromissar aldrig med kvaliteten.
Utan negationer.
Vi levererar alltid genomarbetade inredningsförslag med kvalitativa specifikationer.
Glöm inte att boka din kostnadsfria inredningskonsultation.
Och utan negationer.
Ta chansen och boka en kostandsfri inredningskonsultation av våra inredningsexperter.
Ser du skillnaden? Visst upplevs meningarna utan negationer mer positiva, inbjudande och inspirerande. Och om du går tillbaka till dig själv, visst köper du hellre från självsäkra varumärken än de som pratar om vad de inte kan?
Jag hjälper inredare att göra sitt budskap tydligare. Med rätt ord och genom text som fyller ett syfte. Nyfiken på hur jag kan stötta dig i din textproduktion? Kika i portfolion eller släng iväg ett hej. Jag ser fram emot att hjälpa dig att sätta ditt varumärke på kartan.