Om jag säger att majoriteten av alla inredningsföretag och stylister gör samma misstag. Och att det påverkar deras affärer. Markant. Vad tror du jag tänker på då? Jo, att inredningsföretag och stylister är proffs på att prata om sig själva. Sitt erbjudande. Sin expertis. De pratar om tidigare stylingar, sin inredningsstil, vilken typ av uppdrag de utför. Men de pratar ingenting om kunden.
Okej, men då undrar du säkert hur kunden ska veta vad du erbjuder om du inte skriver vad du erbjuder. För det är ju naturligt och absolut nödvändigt för kunden att få veta vad du kan hjälpa till med för att vilja anlita dig.
Idag skriver du så här
“Vi erbjuder inredningstjänster för privatpersoner och företag”
eller såhär
“Vi stylar din bostad inför din försäljning”.
eller såhär
“Professionell styling för en lyckad bostadsförsäljning.”
eller
“Vi erbjuder inredningstjänster, allt från detaljer till helhetslösningar.
Misstaget? Du glömmer bort kunden. Och sätter dig själv i fokus.
I alla exempel är det du som inredare som är fokus. Men som kund vill vi alltid vara huvudpersonen. Vi vill att kommunikationen ska prata till oss. Ge oss det vi behöver för att ta ett bra beslut. Och hur vet jag att jag behöver dina inredningstjänster om du inte berättar för mig varför jag behöver dem och hur det kommer kännas för mig efteråt?
Typ varannan inredare skriver såhär på sin webbsida (utifrån mina egna slutsatser) “Vi stylar din bostad inför din försäljning”. Och du kan lita på mig, jag har granskat många webbplatser och jobbat med flera inredare som har skrivit precis så.
Problemet. Du är fokus.
Se formuleringen ur kundens perspektiv. Personen som faktiskt ska betala för dina inredningstjänster. Den vill veta varför den ska investera pengar i dig och dina tjänster. Och meningen ovan, ja den säger egentligen ingenting om vad kunden får. Den berättar bara vad du gör.
För att ta kunden närmare ett beslut behöver du berätta om din lösning. Ur kundens perspektiv. Du behöver bryta ner ditt erbjudande i de värden som kunden får.
Så vad får kunden när den anlitar dig?
En stylad bostad. Och förmodligen en större vinst. För både du och jag vet att styling bidrar till ett högre slutpris. Och det är ju precis vad kunden får när den väljer dig som inredare – mer pengar i fickan. Du behöver alltså beskriva ditt erbjudande med de värden som kunden får.
Så hur skulle samma beskrivning av ditt erbjudande kunna se ut från kundens perspektiv? Typ såhär:
“Vi stylar din bostad till fler klick och ett högre slutpris, så att du får mer pengar i fickan.”
Jag är ledsen men ingen bryr sig om vad du gör. De bryr sig bara om vad du kan göra för att underlätta för dem. Mitt tips: foka alltid på kunden.
Jag skriver text åt inredningsföretag som vill göra läsare till betalande kunder. Efter 6 år som copywriter vet jag vad som konverterar och vad som faller platt. Behöver du hjälp att vässa dina texter och ge varje ord ett syfte?
Släng iväg ett hej så ser vi till att dina texter säljer åt dig.