Inca Plast är en legotillverkare specialiserad på formsprutning i plast. Kärnan i verksamheten är relationer och bolaget utvecklas tillsammans med sina kunder i kundanpassade processer.
Inca skulle ta fram en ny webbplats. I takt med att bolaget hade vuxit ville de svida om och byta outfit. Efter en kopp kaffe och en rundvandring i produktionen fick Unity i uppgift att fylla skalet och ta fram värdeskapande text och innehåll till hemsidan.
I en inledande workshop berättade Inca om sin verksamhet och Unity fick möjlighet att ställa frågor om bolagets historia, erbjudande och mjuka värden. Efter workshopen landade vi ner i vad Inca ville berätta, med vilken ton och runt vilka värdeord.
Vi identifierade målgruppen och genomförde intervjuer, omvärldsbevakning och trendspaning för att ta fram en fungerande textstruktur. Inca fick också en egen ordlista med ord som speglar deras varumärke. Ord att fortsättningsvis använda i sin textkommunikation.
Unity utgick från researcharbetet för att ta fram texter utifrån den identifierade rösten och målgruppen. Inca fick ett första utkast för att känna på stilen. Därefter fick de lämna feedback i en första korrekturvända innan Unity jobbade fram ett nytt förslag. Efter två utkast med vardera korrekturvända levererade vi webbtexter utifrån den struktur som vi, tillsammans med Inca och webbdesignern, hade tagit fram.
Uppdraget mynnade ut i en webbplats där mjuka värden fick ta plats tillsammans med Incas faktiska erbjudande.
”Elin är alltid lättillgänglig och drivande i projekten. Hennes erfarenheter från tillverkningsindustrin är till stor fördel för oss då hon har en god förståelse för vår bransch och våra tillverkningsmetoder.”
–Edvin Lindqvist, Inca Plast
Behöver du också uppdatera webben eller är du på gång att bygga en helt ny? Varje ord är viktigt om ditt budskap ska nå fram och landa rätt. Ska vi kika på innehållet och texten till din webbplats tillsammans?